Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Master Human Development

Een startmoment wordt met je afgestemd.


Voor een wetenschappelijke verdieping in je carrière

  • Verdiep je theoretische kennis over psychologie, organisatiekunde en HRM
  • Studeren in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker je kennis in de praktijk met gebruik van eigen casuïstiek

Voor wie?

De Master Human Development is een brede opleiding die bestaat uit verschillende specialisaties. Met de verschillende modules is deze opleiding interessant voor leidinggevenden, HRM- of HRD-professionals en organisatieadviseurs. En voor docenten, coaches, trainers en professioneel begeleiders. Je hebt een aantal jaren werkervaring en bent werkzaam bij een profit- of non-profitorganisatie.

Informatie omtrent COVID-19

Deze masteropleiding valt onder het hoger onderwijs. De Rijksoverheid heeft besloten dat per 1 augustus het nieuwe studiejaar op de onderwijsinstelling van start kan gaan wanneer er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Je kan per september dus starten met deze masteropleiding op locatie. De colleges worden klassikaal gegeven en we zorgen voor een veilige leeromgeving: www.sn.nl/over-schouten-en-nelissen/coronamaatregelen/. Mochten de richtlijnen tussentijds wijzigen dan zal deze opleiding online in een virtual classroom worden vervolgd. Je opleiding gaat dus altijd door. Heb je nog vragen? Bel (0418) 682 800 of mail advice@schoutenuniversity.com. We zitten voor je klaar.

Meer over deze opleiding


Onderwerpen

Voor een wetenschappelijke verdieping in je carrière

Voor wie?

De Master Human Development is een brede opleiding die bestaat uit verschillende specialisaties. Met de verschillende modules is deze opleiding interessant voor leidinggevenden, HRM- of HRD-professionals en organisatieadviseurs. En voor docenten, coaches, trainers en professioneel begeleiders. Je hebt een aantal jaren werkervaring en bent werkzaam bij een profit- of non-profitorganisatie.

Informatie omtrent COVID-19

Deze masteropleiding valt onder het hoger onderwijs. De Rijksoverheid heeft besloten dat per 1 augustus het nieuwe studiejaar op de onderwijsinstelling van start kan gaan wanneer er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Je kan per september dus starten met deze masteropleiding op locatie. De colleges worden klassikaal gegeven en we zorgen voor een veilige leeromgeving: www.sn.nl/over-schouten-en-nelissen/coronamaatregelen/. Mochten de richtlijnen tussentijds wijzigen dan zal deze opleiding online in een virtual classroom worden vervolgd. Je opleiding gaat dus altijd door. Heb je nog vragen? Bel (0418) 682 800 of mail advice@schoutenuniversity.com. We zitten voor je klaar.

  • Verdiep je theoretische kennis over psychologie, organisatiekunde en HRM
  • Studeren in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker je kennis in de praktijk met gebruik van eigen casuïstiek

Overzicht

Uitvoering
Master
Accreditaties
NVAO
Duur
42 dagen (2,5 jaar)
Kosten
€ 22.500,00 (BTW vrijgesteld)

Docenten

  • +45
    Nog 45 anderen

Dit ga je leren in Master Human Development

Jij wilt je beslissingen wetenschappelijk onderbouwen zodat je je vak nóg beter kunt uitoefenen. In deze masteropleiding ontwikkel je een brede kijk op Human Development. In de verschillende modules vertaal je de theorie naar de praktijk en reflecteer je volop op je eigen gedrag. De master bestaat uit 6 modules, praktijkonderzoek en een thesis. Je doorloopt deze master in minimaal 2,5 jaar en maximaal 5 jaar.

De master kent opstart momenten in januari, april en september. Na inschrijving wordt een persoonlijk studiepad met jou afgestemd die zo goed mogelijk aansluit bij jouw persoonlijke situatie.

Tijdens deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod: 

  • Organisatietheorie en strategisch HRM
  • Psychologie van mensen in organisaties
  • Onderzoek in organisaties
  • Leren en innoveren
  • Psychologie van verandermangement
  • Het brein in de organisatie
  • Inleiding in conflictmanagement
  • Mediation
  • Evidence informed coaching
  • Teamcoaching en groepsinterventies

Resultaten

  • Je draagt de NVAO-geaccrediteerde titel Master of Arts
  • Je hebt de wetenschappelijke kennis om ontwikkeltrajecten op te zetten
  • Je kent de meest recente inzichten uit de psychologie, organisatiekunde en HRD
  • Je kunt praktijkinterventies wetenschappelijk onderbouwen
  • Je hebt je professionele vaardigheden verder ontwikkeld
  • Je bent een echte professional binnen jouw vakgebied
  • Je hebt toegang tot een uitgebreid alumni-netwerk

Inhoud

Organisatietheorie en strategisch HRM

In deze basismodule krijg je inzicht in het functioneren van organisaties in relatie tot de omgeving, en in de ontwikkeling van de medewerker daarbinnen. Wij adviseren je om de Master Human Development met deze module te starten. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Psychologie van mensen in organisaties

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om te kunnen omgaan met veranderingen, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn daarbij cruciaal. In deze basismodule staan daarom de psychologische processen van de mens centraal. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Leren en innoveren

In deze specialisatiemodule staan de verschillende vormen van leren centraal. We kijken hierbij naar leren in verschillende contexten. Hoe kunnen we leren op de werkplek beïnvloeden? Hoe kan leren bijdragen aan innoveren? Hoe kun je het collectieve leren stimuleren? En wat zijn de mogelijkheden van digitaal leren? Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Psychologie en verandermanagement

Organisaties zijn constant in beweging. Dat vraagt om flexibiliteit, zowel van het management als van de medewerkers. In deze specialisatiemodule leer je welke inzichten, diagnostische instrumenten en aanknopingspunten belangrijk zijn bij organisatieveranderingen. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Het brein in de organisatie

Ons brein kan ontzettend veel informatie tegelijk verwerken, maar uiteindelijk kunnen we maar één handeling tegelijk uitvoeren. In deze specialisatiemodule leer je hoe het brein werkt en hoe je de werking van het brein optimaal kunt benutten en beperkingen te slim af kunt zijn. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Conflictmanagement (Mediator 1)

In deze specialisatiemodule krijg je inzicht in de verschillende conflicttheorieën en conflictgedrag. Combineer je deze module met de interventiemodule Mediation, dan ben je voorbereid op het officiële examen van het MNI. Hiermee kun je je registreren tot erkend mediator. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mediation (Mediator 2)

Bij conflicten is mediation een effectief middel om partijen weer met elkaar in gesprek te brengen. Deze interventiemodule vormt samen met de specialisatiemodule Inleiding in conflictmanagement de door de MFN erkende basisopleiding tot mediator. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Evidence informed coaching

Veel organisaties zetten coaching in om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Deze module biedt een wetenschappelijk kader voor coaching. Daarnaast ga je aan de slag met wetenschappelijk onderbouwde coachingsinterventies. Je leert dus niet alleen hoe coaching werkt, maar ook waarom. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Teamcoaching en groepsinterventies

Projectteams, managementteams, virtuele teams en groepen zijn belangrijke bouwstenen voor een organisatie. In deze interventiemodule leer je interventies te ontwikkelen die ervoor zorgen dat de teams in jouw organisatie effectieve besluiten kunnen nemen, conflicten kunnen hanteren, diversiteit leren benutten en zich als groep kunnen ontwikkelen. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Professioneel adviseren

Organisatievraagstukken worden steeds complexer. Hoe bouw je als adviseur een constructieve relatie op met je opdrachtgever? Welke interventies passen bij de situatie? In deze interventiemodule krijg je inzicht in de verschillende rollen en fasen in het adviesproces. Je leert reflecteren op jezelf en past je inzichten toe in een adviescase. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Onderzoek in organisaties

In deze module staan de methodologie en de opzet van jouw thesis centraal. Je leert op een verantwoorde manier rapporteren over de bevindingen van jouw onderzoek. Je sluit de module af met jouw onderzoeksopzet voor de thesis. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Masterthesis

Je voert zelf onderzoek uit onder begeleiding van jouw persoonlijke thesisbegeleider en schrijft een methodologisch verantwoorde masterthesis. Hierna ken je de verschillende benaderingen en technieken voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Je onderzoeksresultaten kun je bovendien schriftelijk en mondeling helder overbrengen.

Kosten en financiering

Master

Jouw investering in deze master bedraagt € 22500,00. Een losse mastermodule kost € 3.750,00. Hierover wordt geen btw berekend. Vermelde prijzen zijn onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Studiemateriaal

De kosten voor het studiemateriaal zijn niet bij de prijs inbegrepen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per module). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor studiemateriaal staan ook niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet tijdens de collegedagen, zijn bij de prijs inbegrepen.

Docenten

Docenten

Schouten University of Applied Sciences werkt met verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede praktijkervaring. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. De Master Human Development heeft als wetenschappelijk coördinator Prof. Robert-Jan Simons, professor digitaal leren aan de Universiteit van Utrecht en eigenaar van Visie op Leren.

Dit worden je docenten

  • dr. Hillie Aaldering

    University of Amsterdam

    Hillie Aaldering works as assistant professor at the department of Work and Organizational Psychology at the UvA after obtaining her PhD at the same department in 2014.

  • dr. Jos Baeten

    CSS Breda, onderdeel SDB-groep

    Jos Baeten is econoom, socioloog en gepromoveerd in de bedrijfskunde op leerprocessen en The Power of Peer feedback. Hij heeft gewerkt in het bedrijfsleven, voortgezet onderwijs en hbo en sinds 1999 in zijn eigen bedrijven als ondernemer, ontwerper en trainer. Hij heeft geleerd van zijn 4100 lessen, 1840 colleges, 1170 trainingen, 124 afstudeerders, 203 innovatieprojecten en zijn kennis gekristalliseerd in 3 boeken voor Nederlandse en Amerikaanse markt, 11 artikelen, 525 presentaties en in een proefschrift. Zijn Leerprocestheorie over samenlerend produceren met de Peer Feedback en Reflectiecyclus zijn inmiddels wetenschappelijk geaccepteerd. Hij houdt zich sinds 2011 vooral bezig met de invoering van werkplekleren met leertechnologie bij organisaties en daarbinnen vooral met beeldend leren en trainen. Hij popelt om zijn visie met u te delen over technology embedded learning, beeldend leren en werkplekleren. Hij heeft 1 voorwaarde: u moet in de juiste learning spot zitten.

  • prof. dr. Bianca Beersma

    Vrije universiteit van Amsterdam

    Prof. Dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties, en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder Does coaching work? (2014) en Who are you calling rude? Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult (2014). Bianca Beersma geeft les in de modules Psychologie van mensen in organisaties en Teamcoaching en groepsinterventies. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Ad Bergsma

    Dr. Ad Bergsma studeerde Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde op onderzoek naar geluk over de relatie tussen moderne cognitieve theorieën over emoties en sociologische data over geluk. Hij was voorheen gastredacteur van Tijdschrift voor Management en Organisatie (maart 2015) voor het themanummer ‘Welbevinden op het werk’. Hedendaags is hij associate lector zelfmanagement bij Saxion. Hij schreef onder meer de boeken Happiness at work (2013), Gelukkig voor de klas, ga voor meer werkplezier en betere pestaties (2014) en Sturen op Geluk (2012). Ad Bergsma geeft les in Organisatietheorie en strategisch HRM. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • prof. dr. Tijs Besieux

    University of Leuven

    Prof. Dr. Tijs Besieux studeerde Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Leuven. Hij verdiepte zich in mediation (Harvard University) en bedrijfseconomie (Antwerp Management School). Hij promoveerde op leiderschap, engagement en prestatie in de financiële sector. Daarnaast is hij managing director bij Leuven Center for Collaborative Management (Universiteit Leuven) en fellow bij de Antwerp Management School. Zijn fascinatie betreft leiderschapseffectiviteit, onderhandelen en management consulting. Over deze thema’s publiceert Tijs in wetenschappelijke tijdschriften. In zijn laatste boek “Mama, waarom zijn wij rijk?” laten Tijs en professor Alain Laurent Verbeke een licht schijnen op leiderschap en conflictresolutie binnen vermogende families. Tijs Besieux is inhoudelijk verantwoordelijk van de module Organisatietheorie en strategisch HRM en geeft les in de module Conflictmanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Jelle de Boer

    TU Delft

    Background in economics and philosophy (after studying geology for two years). I am interested in the rationality and logic of human cooperation.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna Boersema-Vermeer werkt met veranderaars en veranderteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen waar zij voor staan. Zij doet dat op basis van haar eigen ervaring als manager en adviseur. Zij studeerde sociale wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In haar studie verdiepte zij zich in de vraag; ‘waarom gaat het in organisaties zoals het gaat’. Zij deed ervaring op met het in kaart brengen van patronen in teams en organisaties. En studeerde af op het inzichtelijk maken van interventierepertoire van adviseurs en managers, die werden ingezet tijdens gedoe en conflictsituaties in teams. Hanna startte haar loopbaan als onderzoeker bij Motivaction, als onderdeel van het mentality team. Zij werkte daarna 12 jaar bij Twynstra Gudde. Sinds 2013 leidde zij het Kenniscentrum Veranderkunde en vanaf 2016 leidde zij daarnaast de adviesgroep Veranderkunde.

  • dr. Katalien Bollen

    Dr. Katalien Bollen werkt als Assistant Professor aan de afdeling Educational Research and Development van de Universiteit van Maastricht. Daarnaast is ze als onderzoekster verbonden aan de onderzoeksgroep ‘Arbeids- en Organisatiepsychologie en Professionele Ontwikkeling’ (KULeuven, België) en het Leuven Centre for Collaborative Management (LCM). Ze promoveerde op onderzoek naar mediation in hiërarchische arbeidsconflicten aan de Universiteit van Leuven, waarbij er specifieke aandacht werd geschonken aan de rol van macht, emoties en online tools in bemiddeling. De onderzoeksthema’s waar zij onderzoek naar verricht zijn conflict management (mediation), leiderschap, informeel leren, innovatief werkgedrag, professionele ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Ze publiceert met regelmaat in internationale en nationale tijdschriften, is zelf een gecertifieerd mediator, en verzorgt regelmatig seminars en workshops rond conflictmanagement, bemiddeling, professionele ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Katalien Bollen geeft les in de module Conflictmanagement. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Stefan Decuyper

    Dr. Stefan Decuyper is expert in teamleren. Hij bijt zich al twaalf jaar vast in het thema. Sinds 2010 werkt hij als teamcoach bij Unicorn, een Belgisch bedrijf dat individuen, teams en organisaties helpt om de kloof tussen weten en doen te dichten.

  • dr. Paul Delnooz

    Innovatie Academie

    Adviseur. Coach. Schrijver. Geeft gastcolleges en lezingen. Begeleidt afstudeerders en promovendi Gespecialiseerd in (a) het stimuleren van ondernemendheid van werknemers; (b) het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen en studenten; (c) het vergroten van de praktische relevantie van sociaal wetenschappelijk onderzoek, zoals economie, psychologie, onderwijskunde, marketing, etc.

  • dr. Daantje Derks

    Erasmus University Rotterdam

    dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (tegenwoordig Radboud Universiteit). Hierna is zij ruim 5 jaar werkzaam geweest als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Vervolgens heeft ze de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven. In 2008 is ze weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Eén voorbeeld is de impact van intensief smartphone gebruik op werkprestatie en het welzijn van werknemers. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • Aveline Dijkman

    Coach in Zelfmanagement. (EMCC/NOBCO MasterPractitioner, CPCC, LCP, Integrated Coach, MasterSEN) in het bloeiend eenvrouwsbedrijf: DAT, Dijkman Advies & Training. Mijn metafoor voor coaching is de tulpenbol. Wie zich wil ontwikkelen, bijvoorbeeld zich krachtiger presenteren of effectiever werken, kan uitgaan van een enorm potentieel. Het is al aanwezig, net als bij die bol. Tijd voor wat water en zonlicht. Wat is zelfmanagement? > Hoe ga ik om met mezelf, met de ander, met mijn werk en met mijn tijd? (EN? Is dat zoals u het zou willen?) Wat is de werkwijze? > Creatief en Concreet: Co-Active coach; inzet van RET, Leadership Circle Profile, Mindfulness; met gebruik van de camera. Waar mogelijk werk ik als Integrated Coach

  • drs. Ria van Dinteren

    Breinwerk

  • prof. dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • prof. dr. Rinie Geenen

    Universiteit Utrecht

    1986 MSc: Radboud Universiteit Nijmegen: Klinische Psychologie, Functieleer, Orthopedagogiek. 1986-1990: Promovendus: Tilburg University. 1991-1994: Postdoc onderzoeker: Universitair Medisch Centrum Utrecht, Afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie 1994-2006: Universitair docent: Universiteit Utrecht, Departement Psychologie 2006-2016: Professor: Universiteit Utrecht, Departement Psychologie; Universitair Medisch Centrum Utrecht, Afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie; Reumafonds. Vanaf 2016: Professor: Universiteit Utrecht, Departement Psychologie.

  • dr. Machteld van den Heuvel

    Universiteit van Amsterdam

    I'm interested in how employees stay happy and healthy at work, particularly when faced with change, including the introduction of flexible working practices (Het Nieuwe Werken). In studying this I focus on psychological resources (e.g. self-efficacy, meaning-making), job-related resources (support, leadership, team climate) and proactive behaviors (e.g. job crafting, self-leadership). The aim being to understand how these factors may help to optimize motivation, (adaptive) performance and well-being. I'm also interested in the role of organizational identification and psychological ownership in this process. Key words: work engagement, performance, well-being, job crafting, meaning-making, adaptation to change

  • prof. dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Thijs Homan (1957) is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en managementtheorievorming kritisch: in veel gevallen kan de conventionele managementdiscours en het daarop geënte onderzoek volgens hem geen afdoende verklaring geven voor de processen en (machts)dynamieken die daadwerkelijk gaande zijn in de praktijk. Daarom betrekt hij kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ (voor de management-wetenschappen en organisatiekunde, althans) wetenschapsvelden, om taal te vinden om de lived experience van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’; anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

  • drs. Richta Ijntema

    Universiteit van Utrecht

    Richta IJntema werkt als universitair docent bij de afdeling Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie. Daarnaast werkt zij als zelfstandig gevestigd psycholoog. Ze is registerpsycholoog NIP/Arbeid en Organisatie, EuroPsy-psycholoog en register docent CRKBO. Haar expertisegebieden zijn: professionele (communicatie)vaardigheden, coachingpsychologie, train-de-trainer programma’s, loopbaanontwikkeling en psychologische veerkracht in organisaties. In het onderwijs loopt Richta voorop als het gaat om blended leren en Leven Lang Leren. Zo was ze onder meer betrokken bij de ontwikkeling van de online tool ‘DialogueTrainer’ en ontwikkelt ze e-learning, bijvoorbeeld op het gebied van gespreksvoering, zelfreflectie, feedback, intervisie en het geven/ontwikkelen van vaardigheidstrainingen. Zowel in 2008 als ook in 2019 ontving ze de Maarten J. M. van Son prijs voor haar verdiensten in het Psychologie onderwijs.

  • prof. dr. Peter de Jong

    Universiteit van Amsterdam

    Prof. dr. Peter de Jong heeft Klinische Psychologie gestudeerd. Hij promoveerde in Maastricht op onderzoek naar de rol van cognitieve processen bij het ontstaan van fobische angst. Momenteel is hij werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen als hoogleraar experimentele psychopathologie en is voorzitter van de eenheid Klinische Psychologie. Zijn onderzoek richt zich op de rol van automatische aandachts- en geheugenprocessen bij allerlei vormen van psychische klachten en probleemgedrag waaronder eetstoornis, verslaving, seksuele disfuncties, angst en depressie. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan. Peter de Jong geeft les in de mastermodule Psychologie en persoonskenmerken.

  • drs. Siebke Kaat

    Drs. Siebke Kaat studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hierna bekwaamde ze zich in Gestalttherapie, loopbaancoaching, groepsdynamiek en systeemdynamiek. Sinds 2001 is zij senior consultant en vennoot bij Pragmavision en gelieerd aan het Bert Hellinger Instituut. Haar expertise betreft het begeleiden van veranderingen en het versterken van afdelingen en professionals. In samenwerking met Anton de Kroon publiceerde ze het boek Systemisch Adversieren, de organisatie als levend systeem (2013). Siebke Kaat geeft les in de module Teamcoaching en groepsinterventies. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Albert Kampermann

    Open Universiteit

    Albert Kampermann is kennismakelaar Human Resource Management. Als voormalige hoofddocent HRM en business project manager aan de Open Universiteit, heeft hij zijn eigen bedrijfje opgezet waar online assessments worden ontwikkeld om medewerkers en managers te ondersteunen bij het vormgeven van talentmanagement. Het voortdurend verbeteren van de dialoog op de werkvloer is zijn specialiteit en heeft ook centraal gestaan in zijn proefschrift. Hij heeft verschillende boeken geschreven over organisatieverandering, leiderschap en HRM. Ook vinden we zijn naam regelmatig terug boven artikelen in vakbladen. Zijn passie is de stichting Himalayan Care Hands die ontwikkelingswerk doet in Nepal. Grote, complexe projecten zoals het bouwen en verzelfstandigen van een ziekenhuis of het herstructureren van een middelbare school. Steeds meer komt zijn HR kennis daarbij van pas. “Het gaat er altijd om het beste in mensen boven te halen”

  • dr. Mirjam Klein-Wassink

    Klein Wassink & De Bie

    Na mijn studie ontwikkelingspsychologie ben ik gepromoveerd op het gebied van persoonsontwikkeling tijdens de volwassenheid. Vervolgens ben ik het bedrijfsleven ingegaan en ben ik tot op heden werkzaam op het gebied van in-, door- en uitstroom van mensen in organisaties. Eerst als senior consultant bij Deloitte, daarna (sinds 2003) vanuit mijn eigen bedrijf, Klein Wassink & De Bie. Mijn opdrachtgevers zijn zowel profit-organisaties (waaronder financiële dienstverlening, farmaceutische industrie) als non-profitorganisaties (waaronder universiteiten, rijksoverheid, gezondheidszorg, welzijnsorganisaties). Tevens ben ik docent en lid van de examencommissie van de master Human Development van Schouten & Nelissen University. Verder ben ik geregistreerd psycholoog NIP met diagnostische aantekening en heb ik de opleiding Integrale Coaching afgerond. In mijn begeleiding zoek ik steeds weer naar de kern van de vraag. Om van daaruit uit te vinden waar het stagneert en hoe het anders kan. Niet alleen door het te begrijpen, maar ook echt te ervaren hoe het zit. Zodat vaste patronen en overtuigingen jouw blik niet langer belemmeren. Het is mijn ervaring dat pas dan werkelijke verandering plaats vindt en nieuwe oplossingen zich (kunnen) aandienen.

  • dr. Paul Kloosterboer

    Begin tachtiger jaren studeer ik economie en psychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daarna volgt mijn ‘gezellentijd’ als organisatieadviseur bij Holland Consulting Group in Amsterdam. In die jaren ontdek ik mijn klik in het werken met professionals. In 1992 sluit ik mij aan bij het adviesbureau Cordes als partner. Sinds 2012 werk ik als zelfstandig adviseur en coach bij het ontwikkelen van koers, organisatie, leiderschap en advisering. In die projecten werk ik samen met in- en externe professionals uit het hele land.

  • dr. Boris Konrad

    Radboud universiteit Nijmegen

    Boris Nikolai Konrad is een Duitse neurowetenschapper, geheugentrainer en meervoudig wereldkampioen geheugensport. Hij is verbonden aan het Donders Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen

  • drs. Ton de Korte

    Drs. Ton de Korte heeft onder meer Management consulting aan de Vrij Universiteit Amsterdam gestudeerd. Vandaag de dag is hij werkzaam als hoofd van de afdeling projecten en advies bij CAOP – een kennis- en dienstencentrum voor arbeidszaken in de publieke sector. Daarnaast is hij vicevoorzitter van de Orde van Organisatieadviseurs (OoA). Zijn interesse omvat sociale innovatie, slimmer werken en arbeidsverhoudingen. Hij publiceert met regelmaat, waaronder Arbeidsverhoudingen 2020 (2012), The Aging Company (2002) en Organiseren in tijden van schaarste (2001). Ton de Korte geeft les in de module Professioneel adviseren. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • drs. Andries van der Leije

    Universiteit van Amsterdam

    Andries van der Leij is senior research executive bij Neurensics en expert op het gebied van fMRI onderzoek. Hij is gespecialiseerd in het helder krijgen van specifieke marketingvraagstukken, vertaalt deze naar op maat gesneden neurowetenschappelijke studies en verschaft op basis hiervan concreet marketingadvies.

  • drs. ir. Gerritjan van Luin

    Aeres Hogeschool Wageningen

    Ik wil graag bijdragen aan de ontwikkeling van mensen en aan het mooier worden van organisaties. Mensen worden beter en organisaties mooier als er ruimte is voor persoonlijke groei, voor het uitoefenen van je vak en het dragen van verantwoordelijkheid, als de 'systemen' in dienst staan van de mensen en de 'bedoeling' van de organisatie centraal staat.

  • dr. Marte Otten

    Universiteit van Amsterdam

    I received my BA & MA in Cognitive and Biological Psychology from the Vrije Universiteit (Amsterdam, The Netherlands) and received my PhD in Cognitive Neuroscience from the University of Amsterdam. Following my PhD, I was awarded a NWO Rubicon Scholarship to complete a 2 year post-doc at Harvard Univerity, in Mahzarin Banaji's <a href="http://www.people.fas.harvard.edu/~banaji/" target="_blank">Social Cognition Laboratory. Here my research focused on the influence that (unconscious) stereotypical knowledge has on low-level attentional processes, memory & language perception. Currently I am back at the University of Amsterdam, this time at the Department of Social Psychology. Here I work together with Kai Jonas . Our research project, funded by a fast-track grant from the NWO Conflict & Safety Spearhead, focuses on the causes and consequences of humiliation, both at an individual and anintergroup context. In my research, I use both behavioral and psychophysiological measures (EEG & ERP).

  • prof. dr. Rob Poell

    Tilburg University

  • drs. Mieke Reidinga

    Drs. Mieke Reidinga studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vandaag de dag is ze werkzaam als adviseur en teamcoach bij haar eigen onderneming Mieke Reidinga Organisatieontwikkeling & Professionalisering BV. Haar interesse ligt bij het adviseren, begeleiden, en coachen om de brug te slaan van strategie naar organisatie- en teamontwikkeling. Mieke Reidinga is inhoudsverantwoordelijke van en geeft les in de modules Professioneel Adviseren en Psychologie van verandermanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • mr. Kim Richel

    Mr. Kim Richel studeerde Internationaal Recht aan de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft als jurist en manager gewerkt bij de Overheid en in het bedrijfsleven waar zij haar kennis van conflicten binnen organisaties heeft opgedaan. Vandaag de dag is ze werkzaam als MfN registermediator, trainer, coach en senior consultant bij Dialogue BV. Haar specialisatie betreft mediation, conflictmanagement in organisaties en conflict coaching. Ze heeft enkele publicaties achter haar naam staan, waaronder “Mediation in het onderwijs, evaluatierapport van de pilot met mediation bij klachten en medezeggenschapsgeschillen bij Onderwijsgeschillen” (2014). Kim Richel geeft les in de module Mediation. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • prof. dr. Hedderik van Rijn

    Rijksuniversiteit Groningen

  • prof. dr. Wilmar Schaufeli

    Universiteit Utrecht

    Wilmar Schaufeli is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie (0,4). Tevens is hij als onderzoekshoogleraar verbonden aan de KU Leuven (België) en als gastdocent aan Loughborough Business School (Groot Brittannië) en Jaume I Universitat, Castellon (Spanje). Hij is geregistreerd klinisch psycholoog (1986), GZ-pycholoog (1999) en arbeids- en gezondheidspsycholoog (2001).

  • prof. dr. Robert-Jan Simons

    Schouten University of Applied Sciences.

    is wetenschappelijk coördinator en docent Master Human Development bij Schouten University of Applied Sciences. Hij was van 1972 tot 2013 verbonden aan verschillende universiteiten in Nederland (Amsterdam, Nijmegen, Tilburg, Utrecht), de laatste 25 jaar als hoogleraar. Steeds hield hij zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van leren en ontwikkeling in allerlei typen organisaties. Hij heeft zijn eigen adviesbureau “Visie op leren” en schreef verschillende boeken. Zijn belangrijkste thema’s zijn: feedback en reflectie, collectief leren, verschillende manieren van leren, werkplekleren, digitaal leren, visies op leren, leiding geven aan en gesprekken voeren over leren. www.visieopleren.nl.

  • dr. Ilja Sligte

    Universiteit Amsterdam

    Ilja Sligte is an Assistant Professor of Cognitive Neuroscience at the department of Brain and Cognition. His main research focus is on the brain mechanisms underlying visual sensory memory, visual working memory and consciousness. His other lines of research explore whether cognition can be enhanced with the use of brain stimulation. To answer these research question, the following techniques are employed: 1) psychophysical tests, 2) eyetracking, 3) EEG; event-related potentials and time-frequency analyses, 4) MRI; link between anatomy and behavior (VBM, DTI, MRS) and link between functional activity and behavior (fMRI), 5) brain stimulation with transcranial magnetic stimulation (TMS) and transcranial electrical stimulation (TES; tDCS, tACS, tRNS)

  • prof. dr. Stefan van der Stigchel

    Universiteit Utrecht

    Stefan van der Stigchel is a professor in Cognitive Psychology at the department of Experimental Psychology at Utrecht University and principal investigator of the research group AttentionLab. For his research on visual attention, he received a VENI and VIDI NWO grant. Stefan is author of the popular science book Zo werkt aandacht, which was published as the english How Attention Works in Januari 2019. His second book Concentratie was released in the Netherlands in November 2018 and will be published by MIT Press in 2020.

  • dr. Tim Theeboom

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Sinds 2009 verzorgt Tim training, coaching, supervisie en intervisie voor onder andere docenten, promovendi, beleidsmedewerkers en studieadviseurs. Onderwerpen waarvoor je bij hem terecht kunt zijn o.a. time-management, presentatievaardigheden, vitaliteit, loopbaanvraagstukken, probleem-gestuurd onderwijs en het samenspel tussen didactiek en onderwijstechnologie. Ook was hij buiten het hoger onderwijs als adviseur betrokken bij het ontwerp, de implementatie en evaluatie van postacademisch onderwijs en interne learning en development programma’s van verschillende commerciële organisaties. Tim is van huis uit psycholoog, volgde (en verzorgde) verschillende coachingopleidingen en promoveerde in 2016 op onderzoek naar de effectiviteit van coaching in organisaties. Van 2008 tot 2018 werkte hij achtereenvolgend als promovendus, universitair docent en track coordinator (mastertrack coaching en vitaliteit) aan de afdeling arbeids- en organisatiepsychologie van de Universiteit van Amsterdam.

  • dr. Saskia Tjepkema

    Dr. Saskia Tjepkema studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. Ze promoveerde op onderzoek naar de leerinfrastructuur van zelfsturende teams. Ze is adviseur en partner bij Kessels & Smit, The Learning Company en directeur en facilitator van leerprogramma’s rondom HRD bij de FCE. Ook is ze gastdocent in diverse management- en HRD-leergangen. Haar expertise ligt bij organisatie-, management- en persoonlijke ontwikkeling, waarbij de waarderende-onderzoekende aanpak een belangrijke insteek is. Ze heeft met regelmaat gepubliceerd, waaronder ‘Leren door proberen: veranderen door experimenten in het werk ‘ in Develop (2010), ‘Vertrouwen op talent’ in Mens & Organisatie (2010) en ‘Appreciative Inquiry: veranderen met energie’ (2014). In 2016 verschijnt haar boek ‘Waarderend Veranderen.’ Saskia Tjepkema geeft les in de module Professioneel Adviseren. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • mr. Marion Uitslag

    Hogeschool Utrecht

    Marion Uitslag heeft na de afronding van de hbo-opleidingen Cultureel Werk en Maatschappelijk Werk geruime tijd als maatschappelijk werkster in het Pieter Baan Centrum gewerkt. Gedurende deze periode heeft zij Nederlands Recht gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Sinds 2001 is zij werkzaam als MfN-registermediator en rechtbankmediator bij de rechtbanken Midden-Nederland, Overijssel en Gelderland. Marion is gespecialiseerd in bemiddeling, zowel in het bedrijfsleven, de professionele dienstverlening, de (semi-)publieke sector alsook binnen het strafrecht.

  • prof. dr. Marcel Veenswijk

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Marcel Veenswijk is professor in Management of Cultural Change at VU University Amsterdam (part-time). He publishes on cultural change, intervention strategies and organizational innovation, especially in the context of public sector organizations. He has a wide experience as researcher, lecturer and scientific manager (head of department). Veenswijk recently published in journals such as Journal of Organizational Change Management, Building Research and information and International Journal of Project Management. He is also CEO of Bureau M/V, consultants in change.

  • dr. Suzanne Verdonschot

    Mijn rol zie ik als begeleiden van leren en innoveren in het werk. Ik kies vaak voor onderzoek als aanpak. Dat is een prachtige manier om dingen in beweging te zetten. De kracht van nieuwsgierigheid doet dan zijn werk; kennis gaat stromen als mensen vragen hebben. Op dit moment begeleid ik organisaties en teams die benieuwd zijn hoe zij een kleine innovatie of gelukt experiment kunnen uitbouwen naar een grootschalige beweging. Daarnaast doe ik veel onderzoek om de impact van leer- en veranderinterventies vast te stellen. De inzichten uit dit soort projecten publiceer ik regelmatig in artikelen, onderzoekspapers en boeken.

  • dr. Meriem Kalter

    Hogeschool van Utrecht

    "Je ziet vaak dat mensen in de slachtofferrol kruipen. Het is heel mooi als je als mediator mensen het gevoel kan geven dat zij er ook mogen zijn, en dat er naar hen wordt geluisterd. Zodra een conflict is opgelost, voelen ze zich sterk en staan ze volledig in hun kracht." Dr. Meriem Kalter is verbonden aan de Hogeschool van Utrecht en de Katholieke Universiteit van Leuven en gepromoveerd in arbeidsmediation. Bij ons is zij verantwoordelijk voor de mastermodules Conflictmanagement en Mediation. Samen vormen zij de MfN erkende mediation opleiding.

  • Ellen van Gestel

  • mr. dr. Martijn Jansen

    Martijn Jansen studeerde bedrijfskunde in Groningen en promoveerde in 2018 aan de VU Amsterdam op zijn onderzoek naar het waardevolle handelen van middenmanagers. Momenteel is Martijn als zelfstandig professional werkzaam, na een eerder dienstverband bij TwynstraGudde en KPMG. Hij heeft ruim 20 jaar advieservaring en richt zich met name op leiderschapsontwikkeling en verandervraagstukken. Tevens is hij verbonden aan de VU waar hij colleges verzorgt en thesisstudenten begeleidt. Martijn geeft les in de module Psychologie en verandermanagement. ‘bedrijven gaan beter presteren als mensen beter kunnen gaan presteren’

  • dr. Jacqueline Modde

  • drs. Josephine van Rie

    Josephine van Rie heeft onder meer Spraak- en Taalpathologie aan de Radboud Universiteit gestudeerd. Haar professionele vorming heeft ze in belangrijke mate genoten als trainer en coach bij training- en adviesbureau Boertiengroep waar ze oneindig veel opleidingen mocht volgen. Daar richtte ze mede een post-HBO academie op om mensen op te leiden tot trainer of coach. Op dit moment werkt ze als sr HRD adviseur voor Randstad Groep Nederland en is ze o.a. verantwoordelijk voor de talentontwikkeling van medewerkers richting management en directie. Rode draad in haar werk is het leren van volwassenen op het raakvlak van organisatieontwikkeling en individuele ontwikkeling, dicht op de business en dicht op de huid. In de master Human Development in de module 'Evidence Informed Coaching' verzorgt zij 'Coaching in de context van organisaties'. Omdat ze zelf lang werkzaam is geweest als coach en trainer en ook al geruime tijd aan de organisatiekant werkt, kan ze op een aansprekende en impactvolle manier de brug slaan tussen theorie en praktijk van de deelnemers. "Zodra ontwikkeling dicht op de huid en dicht op de business plaatsvindt, is groei niet meer te houden. Vanuit kracht en zelfvertrouwen draag je bij óf je besluit je horizon te verleggen. Je gaat altijd beter weg dan je gekomen bent."

  • mr. Coen Schippers

    Mr. Coen Schippers studeerde Rechten aan de Universiteit Utrecht. Momenteel is hij verbonden aan Dialogue BV gespecialiseerd in training, coaching en mediation. Hij opereert op het snijvlak van ontwikkeling en conflict. Zijn drijfveer omvat het bewust maken van mensen dat ze zelf het verschil kunnen maken. Coen Schippers geeft les in de module Mediation. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • prof. Inge Wolsink

    Universiteit van Amsterdam

    In the past 4 years, my research has been focused on creative and proactive behaviors in organizations. Creativity refers to the generation of original and useful ideas, whereas proactivity refers to initiation and implementation of solutions in order to anticipate future problems. Both creativity and proactivity are about novelty and change, and thus important for innovation, but they are not the same, and largely studied in different literatures. In my PhD project, I tried to bridge knowledge from experimental studies on creativity and organizational studies on proactivity. Specifically, I am interested in the cognitive and affective processes that guide creative and proactive behaviors. I study whether the type of thinking (simple vs. complex), feeling (positive vs. negative), and motivation (intrinsic vs. extrinsic) involved in the creative and proactive process, are different. I thus investigated why, how and when people generate good ideas, initiate new ways of working and challenge their leaders to think and act differently. My research is characterized by a variety in methodology (experimental, physiological, organizational studies), types of analyses (single- and multi-level data), and research fields (cognitive, emotional, social and organizational psychology). In my current postdoctoral project I study how people emotionally respond to performance feedback. How people feel when they receive feedback about how they are doing on a task, depends on several factors. For example, it matters whether the feedback is positive or negative, and whether one expected to do well, or not so well. The main research question is how emotional reactions to feedback influence future performance, specifically in the domain of health behavior, and how the factors mentioned earlier (is feedback positive or negative, and what is expected?) can be used to guide people towards more healthy behaviors. The goal is thus to study how feedback can be used to motivate people to initiate and maintain health behaviors. We focus on several samples (students, health professionals, patients) and research methods (experiments and field studies).

  • dr. Peter Zomer

    Dr. Peter Zomer studeerde Arbeid- en Organisatiepsychologie en promoveerde op de team confrontatie methode, een methode voor teams om zichzelf te verbeteren. Hij is werkzaam als trainer en adviseur bij Zomer & Cornelissen met name op het gebied van leidinggeven, teambuilding en verandermanagement. Ook is hij docent bij de Technische Universiteit Eindhoven en afstudeerbegeleider bij de Open Universiteit Nederland. Van zijn hand is o.a. het boek Patronen Doorbreken in Teams (2009) . Peter Zomer geeft les in de module Teamcoaching en Groepsinterventies. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd

Traject

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de training het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Master Human Development modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen.

De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 6 modules met een minimale doorlooptijd van 2,5 jaar en 1 thesis.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 15 uur aan zelfstudie per week. Je kunt drie keer per jaar starten met de master: in januari, april en september.

Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis

Module 1 t/m 6, college 1 t/m 7: 

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze masteropleiding is 20 deelnemers.

Diploma

Elke module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je een deelcertificaat. Heb je jouw mastermodules én de thesis succesvol afgrond, dan ontvang je het getuigschrift Master Human Development en mag je de NVAO erkende mastertitel MHD voeren.

Nu starten met Master Human Development

Een startmoment wordt met je afgestemd

Master Human Development

€ 22.500,00 BTW vrijgesteld

Startmoment wordt met je afgestemd


Totaal

€ 22.500,00 BTW vrijgesteld
Offerte aanvragen

Afhankelijk van jouw situatie wordt de training belast met btw. Wanneer je in aanmerking komt voor een btw-vrijgestelde trainingsprijs berekenen wij een toeslag van 10%.

Ook als incompany beschikbaar

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Thalja Lurz

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze trainingen zijn misschien ook wat voor jou