Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Houd vooral niet te star vast aan je digitale marketingstrategie

Thema: Marketing en sales
Rubriek
Artikel
Datum
5 oktober 2022
4 minuten leestijd

Alva van Beek is digital marketeer en werkte jarenlang bij de Nederlandse beroepsvereniging voor marketeers NIMA. Vanuit haar expertise vertelt ze over het formuleren van je digitale marketingstrategie. Zij pleit daarbij voor een stevig fundament, maar ook voor wendbaarheid. Van Beek deelt hoe je volgens haar écht inzicht krijgt in je doelgroep, wat daarbij het belang is van data en waarom je je als merk vooral moet uitspreken.

Het opstellen van een digitale marketingstrategie begint - net zoals elke marketingstrategie - bij het definiëren van je doel én doelgroep. Hoe zorg je dat je dit zo nauwkeurig mogelijk doet?

“Maak gebruik van het SMART-principe”, adviseert Van Beek

“Zo zorg je ervoor dat je doel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden is. Dit helpt enorm om vanaf de start focus in je marketingstrategie aan te brengen.”

Data driven marketing geeft inzicht in je doelgroep

Wanneer je je doel helder voor ogen hebt, is het zaak om je doelgroep scherp te krijgen. Dat klinkt misschien logisch en simpel. In de praktijk gaat het nog vaak genoeg mis, ziet Van Beek. “Er zijn nog echt te veel organisaties die vooral vanuit zichzelf en hun product of dienst denken. Maar zit de beoogde doelgroep er wel op te wachten? En slaat de manier waarop je als organisatie je verhaal vertelt bij deze mensen aan? Dat zijn de vragen die je eerst moet beantwoorden. De plek waar je product of dienst samenkomt met de belangrijkste inzichten die je over je doelgroep hebt opgedaan, dáár zit de zogeheten sweet spot.”

Het is lang niet zo eenvoudig om écht inzicht in je doelgroep te krijgen, weet Van Beek. Volgens haar wordt daar vaak te simpel over nagedacht. Een goed startpunt is om te kijken welke data je tot je beschikking hebt, bijvoorbeeld in je CRM-systeem. “Zoek binnen die data naar de gemeenschappelijke punten”, tipt Van Beek. “Komen je klanten bijvoorbeeld allemaal uit dezelfde regio? Of zijn het stuk voor stuk jonge ouders? Door zulke data weet je al veel meer dan wanneer je alleen maar van vermoedens uitgaat.”

Verbeter je customer journey met voldoende data

Zeker wanneer je je diensten digitaal aanbiedt, is het volgens Van Beek aan te raden om de bestaande customer journey onder de loep te nemen. “Door middel van klikgedrag kan je bijvoorbeeld zien wat de punten zijn waarop mensen afhaken. En dan weet je waar je nog aan moet werken. Of waar binnen de customer journey nog verbetermogelijkheden zitten. Waarom mensen je product of dienst juist wel of niet kopen, is daarbij vaak de vraag die het moeilijkst te beantwoorden is.”

Datagedreven werken kan van grote waarde zijn bij het ontwikkelen van een digitale marketingstrategie. Maar wat nu als je over weinig data beschikt? “Dan kan je bijvoorbeeld overwegen om een onderzoek uit te laten voeren, of lessen trekken uit eerdere marketingcampagnes rond vergelijkbare producten of diensten.” Als je maar iets van een onderbouwing creëert voor je campagne, benadrukt van Beek. “Want je kan de mooiste creatieve concepten bedenken, maar als je wil dat het echt aanslaat, moet het wel ergens op gebaseerd zijn. Data kan daarbij helpen.”

Wendbaar blijven met je marketingstrategie

Naast het leggen van een stevig fundament voor je digitale marketingstrategie, adviseert Van Beek marketeers om vooral ook wendbaar te zijn.

“Er is zoveel aan de hand in de wereld, daar moet je rekening mee houden. Star vasthouden aan je marketingstrategie omdat die nu eenmaal ‘af’ is, is daarbij geen optie”, zo geeft ze aan.

De coronapandemie liet het belang van wendbaarheid volgens Van Beek bij uitstek zien. “Waar sommige bedrijven omvielen omdat ze zich niet aanpasten, wisten anderen een compleet nieuw businessmodel te ontwikkelen en veel succes te boeken. Bijvoorbeeld door diensten volledig digitaal aan te gaan bieden.”

Die noodzaak om je als organisatie altijd aan te passen, was de afgelopen jaren misschien extreem, maar is niet per se nieuw. “Bekende voorbeelden zijn er genoeg. Denk aan Kodak: ooit marktleider op het gebied van fotorolletjes maar gedecimeerd sinds de komst van digitale fotografie. Of V&D dat na 130 jaar failliet ging, mede door een aanbod en positionering die niet verrassend genoeg was en een te late overstap naar online.”

Ten slotte ziet Van Beek dat het steeds belangrijker is om je als merk uit te durven spreken over maatschappelijke thema’s. “Consumenten zijn dat echt gaan verwachten. Neem je geen stelling rond de thema’s die je klanten echt belangrijk vinden, dan loop je het risico om ze kwijt te raken. De CEO van Nike zei ooit eens dat hij liever had dat er een paar mensen waren die zijn merk echt haatten, dan dat het niemand iets kan schelen wat ze doen. Dat vind ik een mooie insteek: door ergens voor te durven staan, neem je jezelf én je merk serieus.”

Wil jij aan de slag met je digitale marketingskills en je organisatie verder helpen?

Dan is de training  Digitale marketingstrategie wat voor jou.

BEKIJK DE TRAINING

Alva van Beek, een blonde vrouw met groene ogen, kijkt recht de camera in.

Gerelateerde artikelen