Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Het brein in de organisatie

Je kunt al starten in januari.


Benut de breinkracht in jouw organisatie optimaal

  • Maak kennis met de werking van het brein
  • Ontdek de wetenschap van breinprocessen en zet dit om in doelgericht handelen 
  • Onderzoek hoe het geleerde geïntegreerd kan worden in jouw eigen werkpraktijk 

Voor wie?

Je hebt een brede belangstelling voor menselijk gedrag. Psychologische processen en de werking van het brein: het boeit je bovenmatig. Maar vooral over sociaal- psychologische processen in organisaties wil je meer weten zodat je het gedrag van mensen in organisaties beter begrijpt en daarin kunt interveniëren. Je hebt deze interesse vanuit je functie als (HR-)manager, leidinggevende, adviseur, (loopbaan)coach of trainer.

Informatie omtrent COVID-19

Deze masteropleiding valt onder het hoger onderwijs. De Rijksoverheid heeft besloten dat per 1 augustus het nieuwe studiejaar op de onderwijsinstelling van start kan gaan wanneer er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Je kan per september dus starten met deze masteropleiding op locatie. De colleges worden klassikaal gegeven en we zorgen voor een veilige leeromgeving: www.sn.nl/over-schouten-en-nelissen/coronamaatregelen/. Mochten de richtlijnen tussentijds wijzigen dan zal deze opleiding online in een virtual classroom worden vervolgd. Je opleiding gaat dus altijd door. Heb je nog vragen? Bel (0418) 682 800 of mail advice@schoutenuniversity.com. We zitten voor je klaar.

Meer over deze opleiding


Onderwerpen

Benut de breinkracht in jouw organisatie optimaal

Voor wie?

Je hebt een brede belangstelling voor menselijk gedrag. Psychologische processen en de werking van het brein: het boeit je bovenmatig. Maar vooral over sociaal- psychologische processen in organisaties wil je meer weten zodat je het gedrag van mensen in organisaties beter begrijpt en daarin kunt interveniëren. Je hebt deze interesse vanuit je functie als (HR-)manager, leidinggevende, adviseur, (loopbaan)coach of trainer.

Informatie omtrent COVID-19

Deze masteropleiding valt onder het hoger onderwijs. De Rijksoverheid heeft besloten dat per 1 augustus het nieuwe studiejaar op de onderwijsinstelling van start kan gaan wanneer er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Je kan per september dus starten met deze masteropleiding op locatie. De colleges worden klassikaal gegeven en we zorgen voor een veilige leeromgeving: www.sn.nl/over-schouten-en-nelissen/coronamaatregelen/. Mochten de richtlijnen tussentijds wijzigen dan zal deze opleiding online in een virtual classroom worden vervolgd. Je opleiding gaat dus altijd door. Heb je nog vragen? Bel (0418) 682 800 of mail advice@schoutenuniversity.com. We zitten voor je klaar.

  • Maak kennis met de werking van het brein
  • Ontdek de wetenschap van breinprocessen en zet dit om in doelgericht handelen 
  • Onderzoek hoe het geleerde geïntegreerd kan worden in jouw eigen werkpraktijk 

Overzicht

Uitvoering
Mastermodule
Accreditaties
NVAO
Duur
7 dagen (14 weken)

Docenten

  • +4
    Nog 4 anderen

Dit ga je leren in Het brein in de organisatie

Ons brein kan ontzettend veel informatie tegelijk verwerken, maar uiteindelijk kunnen we maar één handeling tegelijk uitvoeren. Hoe zorgen we ervoor dat ons handelen zo efficiënt mogelijk is? En hoe kunnen we beter leren, minder snel afgeleid worden en meer grip krijgen op de manier waarop we beslissingen nemen? 

In deze module leer je hoe het brein werkt en hoe we de werking van het brein optimaal kunnen benutten en beperkingen van onze hersenen te slim af kunnen zijn. In de 7 collegedagen krijg je inzicht in het brein en haar onderliggende processen zoals onbewuste sociale invloeden en leren en geheugen. 

Dit alles aan de hand van (recente) wetenschappelijke inzichten, theorieën en modellen. Er is een sterke verbinding met de organisatiecontext, zodat je het gedrag van mensen in organisaties beter leert begrijpen en daarin kunt interveniëren.  

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • De werking van het brein; hoe zit het brein in elkaar?
  • Leren en geheugen; hoe kunnen we beter leren en meer onthouden?
  • Doelgericht handelen; hoe kan je gefocust blijven op (organisatie)doelen?
  • Aandacht; op welke manier kan jij je wapenen tegen afleiding?
  • Redeneren en beslissen; welke denkfouten maken we en kan je vermijden?
  • Onbewuste sociale invloeden; word jezelf bewust van het onbewuste!
  • Vertaling naar jouw eigen beroepspraktijk

Resultaten

  • Je bent op de hoogte van inzichten op het gebied van breinwetenschappen
  • Je kan mythes over het brein onderscheiden van feiten over het brein
  • Je begrijpt hoe je het brein en gedrag van mensen kunt sturen
  • Je begrijpt welke beperkingen het brein heeft en hoe je deze kunt omzeilen
  • Je kunt je eigen gedrag en denkvermogen en dat van collega’s optimaliseren
  • Je kan een sterke koppeling maken tussen het geleerde en je eigen werkpraktijk 

Inhoud

Een reis door het werkende brein

Je leert meer over de werking van het brein. Hoe zit het brein in elkaar en welke breinfuncties en breinprocessen zijn er? Je leert deze inzichten in de werking van het brein in te zetten in de organisatie- en HR-context.

Sneller leren en een beter geheugen

Hoe kan je het leren en geheugen van mensen in organisaties optimaliseren? Je leert alles over de verschillende manieren waarop het brein leert en hoe het geheugen werkt. Ook leer je trucs om een leer- en geheugenkampioen te worden.

Meer controle op doelgericht handelen

Welke executieve (brein)functies hebben invloed op de manier waarop je handelt? Je krijgt inzicht in jouw eigen breinfuncties en leert hoe je deze inzichten kan inzetten om onder andere organisatiedoelen doelgericht na te streven.

Betere focus en meer aandacht

Hoe blijf je gefocust en geconcentreerd in een omgeving waarin je constant afgeleid wordt? Leer hoe jij en jouw collega’s efficiënter kunnen werken door jullie te wapenen tegen afleiding.

Grip op redeneren en beslissen

Leer met welke denkfouten we te maken hebben en ontdek hoe je deze kan vermijden. Een belangrijk onderdeel is het zogeheten "System 1-System 2" of "Thinking, fast and slow" raamwerk. Ook krijg je een beter beeld van drijfveren en redenen achter beslissingen, zodat je collega’s en klanten makkelijker kunt overtuigen. 

Onbewuste sociale invloeden ontmaskerd

Hoe werkt emotionele/sociale beïnvloeding? In deze bijeenkomst gaan we dieper in op de reden achter emoties. Ook leer je dat we continu gebruik maken van onbewuste vooroordelen. Bewustwording van dit soort fenomenen kan ervoor zorgen dat we minder bevoordeeld in het leven staan en meer controle krijgen over hoe wij op andere mensen overkomen. 

Integratie

Op basis van je eigen praktijk onderzoeken we hoe je het geleerde kunt integreren in je werk.

Kosten en financiering

Mastermodule

Jouw investering in deze mastermodule bedraagt € 3750,00. Hierover wordt geen btw berekend. Vermelde prijzen zijn onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Studiemateriaal

De kosten voor het studiemateriaal zijn niet bij de prijs inbegrepen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per module). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor studiemateriaal staan ook niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet tijdens de collegedagen, zijn bij de prijs inbegrepen.

Docenten

Docenten

  • dr. Ilja Sligte
  • dr. Hedderik van Rijn
  • dr. Boris Konrad
  • dr. Stefan van der Stigchel
  • dr. Marte Otten
  • dr. Peter Bos
  • drs. Ria van Dinteren
  • drs. Andries van der Leij

Dit worden je docenten

  • dr. Ilja Sligte

    Universiteit van Amsterdam

    Ilja Sligte is an Assistant Professor of Cognitive Neuroscience at the department of Brain and Cognition. His main research focus is on the brain mechanisms underlying visual sensory memory, visual working memory and consciousness. His other lines of research explore whether cognition can be enhanced with the use of brain stimulation. To answer these research question, the following techniques are employed: 1) psychophysical tests, 2) eyetracking, 3) EEG; event-related potentials and time-frequency analyses, 4) MRI; link between anatomy and behavior (VBM, DTI, MRS) and link between functional activity and behavior (fMRI), 5) brain stimulation with transcranial magnetic stimulation (TMS) and transcranial electrical stimulation (TES; tDCS, tACS, tRNS)

  • dr. Boris Konrad

    Radboud universiteit Nijmegen

    Boris Nikolai Konrad is een Duitse neurowetenschapper, geheugentrainer en meervoudig wereldkampioen geheugensport. Hij is verbonden aan het Donders Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen

  • prof. dr. Stefan van der Stigchel

    Universiteit Utrecht

    Stefan van der Stigchel is a professor in Cognitive Psychology at the department of Experimental Psychology at Utrecht University and principal investigator of the research group AttentionLab. For his research on visual attention, he received a VENI and VIDI NWO grant. Stefan is author of the popular science book Zo werkt aandacht, which was published as the english How Attention Works in Januari 2019. His second book Concentratie was released in the Netherlands in November 2018 and will be published by MIT Press in 2020.

  • drs. Andries van der Leije

    Universiteit van Amsterdam

    Andries van der Leij is senior research executive bij Neurensics en expert op het gebied van fMRI onderzoek. Hij is gespecialiseerd in het helder krijgen van specifieke marketingvraagstukken, vertaalt deze naar op maat gesneden neurowetenschappelijke studies en verschaft op basis hiervan concreet marketingadvies.

  • dr. Marte Otten

    Universiteit van Amsterdam

    I received my BA & MA in Cognitive and Biological Psychology from the Vrije Universiteit (Amsterdam, The Netherlands) and received my PhD in Cognitive Neuroscience from the University of Amsterdam. Following my PhD, I was awarded a NWO Rubicon Scholarship to complete a 2 year post-doc at Harvard Univerity, in Mahzarin Banaji's <a href="http://www.people.fas.harvard.edu/~banaji/" target="_blank">Social Cognition Laboratory. Here my research focused on the influence that (unconscious) stereotypical knowledge has on low-level attentional processes, memory & language perception. Currently I am back at the University of Amsterdam, this time at the Department of Social Psychology. Here I work together with Kai Jonas . Our research project, funded by a fast-track grant from the NWO Conflict & Safety Spearhead, focuses on the causes and consequences of humiliation, both at an individual and anintergroup context. In my research, I use both behavioral and psychophysiological measures (EEG & ERP).

  • prof. Inge Wolsink

    Universiteit van Amsterdam

    In the past 4 years, my research has been focused on creative and proactive behaviors in organizations. Creativity refers to the generation of original and useful ideas, whereas proactivity refers to initiation and implementation of solutions in order to anticipate future problems. Both creativity and proactivity are about novelty and change, and thus important for innovation, but they are not the same, and largely studied in different literatures. In my PhD project, I tried to bridge knowledge from experimental studies on creativity and organizational studies on proactivity. Specifically, I am interested in the cognitive and affective processes that guide creative and proactive behaviors. I study whether the type of thinking (simple vs. complex), feeling (positive vs. negative), and motivation (intrinsic vs. extrinsic) involved in the creative and proactive process, are different. I thus investigated why, how and when people generate good ideas, initiate new ways of working and challenge their leaders to think and act differently. My research is characterized by a variety in methodology (experimental, physiological, organizational studies), types of analyses (single- and multi-level data), and research fields (cognitive, emotional, social and organizational psychology). In my current postdoctoral project I study how people emotionally respond to performance feedback. How people feel when they receive feedback about how they are doing on a task, depends on several factors. For example, it matters whether the feedback is positive or negative, and whether one expected to do well, or not so well. The main research question is how emotional reactions to feedback influence future performance, specifically in the domain of health behavior, and how the factors mentioned earlier (is feedback positive or negative, and what is expected?) can be used to guide people towards more healthy behaviors. The goal is thus to study how feedback can be used to motivate people to initiate and maintain health behaviors. We focus on several samples (students, health professionals, patients) and research methods (experiments and field studies).

  • drs. Ria van Dinteren

    Breinwerk

    Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams. Zij heeft diverse boeken over dit onderwerp op haar naam staan waaronder Brein@work dat in 2011 genomineerd is als managementboek van het jaar en het boek breinleiderschap. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, is hoofdredacteur bij Tijdschrift voor Organisatie Ontwikkeling (TvOO) en maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek.

  • prof. dr. Hedderik van Rijn

    Rijksuniversiteit Groningen

Traject

Toelating

Voor alle mastermodules heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Collegedagen

De mastermodule Het brein in de organisatie bestaat uit 7 bijeenkomsten met een doorlooptijd van 14 weken en staat gelijk aan 8 ECTS. Je tijdsinvestering is circa 12 uur zelfstudie per week. Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Bijeenkomst 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een deeldiploma van Schouten & Nelissen University of Applied Sciences (8 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany trainingsadvies aanvragen

Een groepstraining is de ideale optie als in jouw organisatie meerdere medewerkers voor dezelfde uitdaging staan. We passen de gebruikte oefeningen en voorbeelden aan op de situatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany trainingen

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega’s staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de training organiseren.
  • Overal - We organiseren de training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Nu starten met Het brein in de organisatie

Bijvoorbeeld op wo. 06 januari in ZALTBOMMEL

Het brein in de organisatie

€ 3.750,00 BTW vrijgesteld

Starten op wo 6 januari 2021, ZALTBOMMEL


Totaal

€ 3.750,00 BTW vrijgesteld

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Thalja Lurz

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou